HAI AWAK. AWAK YANG SEDANG TERSENYUM TU

SUPPORTER

Sunday, November 10, 2013

UTM aku datang

Assalamualaikum semua. Memang berhabuk dah blog aku. Lama sangat aku tak update kat sini. Rasa macam 24 jam sehati tak cukup. Mungkin aku lebih main kot. Alhamdulillah 14 September 2013 aku melangkah ke IPTA. Satu perasaan gembira yang tak dapat aku terjemahkan dalam kata-kata. Tanpa pertolongan mama,ayah,adik2, rakan sekerja di unit farmasi aku rasa aku takkan berjaya masuk ke UTM. Mereka tudak putus-putus memberi aku semangat untuk terus mengejar ilmu yang tiada dinding penghalangnya.

Aku nak mengucapkan syukur kepada Allah SWT kerana memberi rezeki yang melimpah ruah. Terlalu banyak nikmat yang telah aku kecapi didunia ini. Hampir 3 bulan aku menuntut di UTM dalam bidang Ijazah Sarjana Muda Sains Kimia Industri. Rasa macam bermimpi. Aku tahu aku perlukan lakukan pengorbanan yang besar dalam hidup selama 4 tahun akan datang. Umur aku 26 baru habis belajar.

Kalau dulu aku ada masa Sabtu Ahad untuk lepak dengan keluarga, kawan-kawan, tapi sekarang masa agak terbatas kerana hampir setiap hujung minggu aku ada kelas. Dalam masa 2 minggu aku ada 3 kelas. Penat tapi aku rasa berbaloi. 3 subjek aku study untuk semester 1 ini. Kimia organik, kimia alam sekitar dan kimia analisis. Paling mencabar kimia organik. Susah sangat. Aku nak hentak je kepala ni biar terus dapat serap nota-nota organik tu. aku masih tak dapat rentak permainan subjek kimia organik ni. Insyaallah aku akan cuba sedaya upaya untuk study supaya semester ini aku dapat dekan. Amin..

Hari biasa aku bekerja dari pukul 8 pagi sampai 5 petang. Kalau ada overtime aku lepak kat klinik kesihatan sampai pukul 9.30malam. Kumpul duit untuk anak bini. Hihihi. Macamlah dah kahwin kan .
Dalam pukul 8 malam aku dah mengadap nota-nota yang memang buat otak aku serabut. Apa boleh buat. Telan air liur jelaa. Kalau rajin sampai pukul 12malam. Kalau malas atau penat sampai pukul 10.30malam je. Almaklum esoknya nak kerja. Macam tu hidup aku setiap hari. Weekdays kerja weekends belajar. 

Assignment? Sangat mencabar. Tapi alhamdulillah aku dapat handle. Assignment kimia alam sekitar aku dah siap. Cuma assignment kimia analisis aku tak siap lagi. Dah dapat maklumat cuma belum edit lagi. Aku nak siapkan awal. Malas dah nak menghadap assignment. Nak habiskan masa untuk study pula. 23 Disember aku final exam. Lama lagi tapi rasa macam dekat je. Doakan aku berjaya ok.

Sampai sini dululah aku merepek. Nanti kalau aku ada cerita baru aku kongsi dengan korang. Harap pengalaman dan cerita aku dapat membuat korang tersenyum sampai nak terkoyak bibir tebal korang. Kihkihkih. Assalamualaikum...

                 

tErima kAsih / Gamsahamnida / Thank yOu / syUkran

Sunday, June 2, 2013

Perjalanan hidup akan datang .

Bukan mudah kita sebagai manusia hidup di atas muka bumi ini. 
Macam aku juga. Pelbagai masalah, kegembiraan, onar, pilu . 
Campur-campur itulah kehidupan. 
Aku bukan manusia yang sempurna . 
Setiap masa ada silap dan salah. Bukan semua perkara yang aku lakukan sempurna.

Tapi kenapa manusia sanggup menyindir aku? 
Adakah dia sempurna dimatanya sendiri? 
Aku dihina, diejek, dipandang rendah sejak dari kecil lagi. 
Namun aku laluinya dengan penuh kesabaran. 
Kalau aku tak sabar, mahu gila. 
Aku kena teruk, aku sedar ada manusia yang kena lebih teruk daripada aku.

Tekanan melalui hidup sebagai remaja membuatkan aku runsing. 
Melihat pelbagai kelebihan yang ada pada remaja seusiaku membuatkan aku cemburu? Kenapa? Kerana aku tidak jumpa apa kelebihan dan kemampuan yang boleh aku tampilkan sebagai sisi terangku. 

Semasa zaman remaja, lelaki seusiaku sibuk mencari perhatian wanita untuk dijadikan teman. 
Tapi itu bukan sisi yang aku inginkan. 
Memang hebat mereka mampu mencairkan hati seorang wanita, tapi bukan aku. 
Aku tidak sehebat mereka. Sikapku yang berasa rendah diri menidakkan itu semua.
Kemampuanku terbatas.
Namun, kebaikannya dapat aku fahami.
Aku bebas dari berkawan dengan seorang wanita bukan mahram.

Allah SWT sentiasa menjadi pasanganku. 
Pasangan yang tidak pernah curang, malah sentiasa mengajak aku merapati diriNYA.
Disaat aku ditimpa kesedihan, kepadaNYA aku mengadu.
Mengalir air mataku dihadapanNYA.
Semoga aku mampu menjadi kekasihNYA yang sehabis baik.

Walaupun aku tiada pasangan yang mampu membuatkan tidur malamku lena, diulit mimpi,
Tapi aku ada keluarga yang sentiasa menemaniku.
Sakit aku, gembira aku, sedih aku, mereka utuh disisiku.
Mendengar setiap keluhan hatiku.
Merekalah superheroku.
Penyelamat hidup yang penuh dusta.

Aku masih muda.
Masih mahu mencari sesuatu yang mampu memberi kepuasan dalam hidupku.
Pencarian bukan mudah, menuntut komitmen yang tinggi.
Menuntut untuk aku terus berkorban.

Tipulah jika aku mengatakan tidak memerlukan seorang wanita, peneman hidupku.
Biarlah peneman itu datang disaat aku bersedia.
Bersedia untuk aku sunting menjadi halal bagiku.
Aku tidak percayakan cinta sebelum nikah.
Aku pernah rasa betapa dustanya cinta itu.

Aku hanya mahu seorang wanita yang mampu menerima diriku seadanya,
Seperti mana mama dan ayah menerima diriku sebagai anaknya.
Menyayangi diriku seperti mana mereka menyayangiku.
Menegurku jika ada khilaf daripada diriku,
Bukan hanya angguk-angguk geleng-geleng dihadapanku.

Itulah kehidupan.
Tidak pernah sunyi dari kesengsaraan.
Tidak pernah sunyi dari tomahan. Kata-kata yang menyinggung sanubariku.
Aku bukanlah lelaki yang sempurna.
Namun, bukan menjadi satu peluang untuk kamu mengejiku.
Hatiku dibalik tulang rusukku.
Seperti mana manusia-manusia lain.
Janganlah memperlakukan aku, seperti mana kamu tidak mahu dirimu diperlakukan.




tErima kAsih / Gamsahamnida / Thank yOu / syUkran

Saturday, May 18, 2013

Sambung belajar

Assalamualaikum ..

Lama rasa tak tulis dalam blog pembancuh ubat ni. Pejam celik hampir 9 bulan bekerja. Dalam masa bekerja macam-macam kena buat. Nak jenguk blog pun dah tak sempat. Sibuk dengan tugas hakiki, kerja lebih masa lagi. Sabtu ahad masa untuk bersantai. Entry kali ini saya nak cakap pasal NIAT. Niat penting untuk memastikan kita dapat menggapai sesuatu dalam kehidupan. Cewah ..

Bulan 6 Insyaallah saya akan apply pengajian jarak jauh di Universiti Teknologi Malaysia dalam Bc. chemical Industry. Minta-minta dapatlah. Bukan mudah nak sambung belajar waktu dah bekerja. Lagi-lagi dah pegang duit sendiri. Dah belajar jarak jauh, mesti hari sabtu dan ahad menjadi sasaran untuk ke kelas kuliah. Tergadai masa cuti. Oh tidak ! Jadi nak tak nak kena kuatkan semangat. Belum sambung lagi, memang semangat luar biasa. Takut nanti lepas dah study, sikap malas pula datang. Masalah kat situ.

Pengajian mengambil masa selama 4 tahun kalau setiap semester lulus dengan baik. Kalau ada repeat lagi panjanglah masa pengajian tu. Jadi, saya nak pastikan setiap semester saya nak dapat dekan. Saya nak mama dan ayah bangga dengan kejayaan saya. Saya nak mereka gembira lihat anak mereka berjaya. Kalau sampai tamat pengajian dapat dekan, confirm pengajian percuma tak perlu bayar. Jadi budak-budak muda kat universiti kalau nak pengajian percuma, sila belajar sungguh-sungguh dan dapatkan pointer tinggi. Jangan pula si lelaki sibuk cari awek, yang perempuan sibuk cari pakwe. Nanti dua-dua hanyut tak da hasil langsung. Dapat duit biasiswa/ptptn/mara jangan duk sibuk beli smartphone. Dahulukan yang penting.

Chemical industry . Saya dah buat kajian serba sedikit mengenai course ini. Disebabkan saya ada latar belakang diploma farmasi, jadi saya rasa kimia industri paling dekat dengan farmasi. Kalau nak sambung ijazah farmasi kena cuti tanpa gaji dan pengajian tersebut merupakan sepenuh masa. Lepas dah mengambil kira pelbagai risiko, jadi saya ambil keputusan untuk buat pjj sahaja. Insyaallah ada rezeki disitu. Pokok pangkal kita ada usaha ke arah yang lebih baik.

Saya bulatkan tekad untuk terus semangat menuntut ilmu. Belajar+bekerja bukan perkara yang mudah dan saya anggap benda ini sebagai salah satu cabaran untuk terus berjaya. Kejayaan bukan datang bergolek dengan mudah. Kita kena kejar segala peluang yang terbentang luas. Doakan kejayaan saya. Nanti kalau ada rezeki saya sambung belajar, Insyaallah bulan 9 mula kelas. Nanti mana tahu dalam laman bancuh ubat ini saya update tentang aktiviti pembelajaran saya dari awal pengajian sehingga selesai pengajian.




tErima kAsih / Gamsahamnida / Thank yOu / syUkran

HaK ciptA tErpELihaRa (c) KhaiRuL Najmi