HAI AWAK. AWAK YANG SEDANG TERSENYUM TU

SUPPORTER

Sunday, November 4, 2012

KEHIDUPAN BEKERJA


Assalamualaikum WBT ..


Lama gila tak update blog. Almaklum, tuan tanah sibuk. Baru je start kerja 1 oktober bulan lepas sebagai Penolong Pegawai Farmasi. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Lepas ini, kalau ada rezeki nak sambung PJJ pulak. Semangat luar biasa pulak bila nak wat degree nie. Hahaha~

Bila dah masuk alam pekerjaan pada usia 21 tahun, aQ rasa sangat la perlu jadi matang dalam segala hal. Bukan seperti alam pelajar yang kita hanya tahu fun! Fun! Fun! Pertengahan dan akhir setiap semester baru sibuk dengan exam. Apabila sudah kerja, ditambah pula berkhidmat sebagai penjawat awam, tanggungjawab sangat besar sebab kita berkhidmat kepada rakyat. Dalam bidang ubat – uabtan lagi. Jadi kena betul – betul buat kerja. Dibuatnya salah bagi ubat, pitam hidup ~

Sebenarnya tak sangka langsung dapat pekerjaan tetap dalam usia yang amat muda. Masih ramai lagi rakan2 aQ yang kat luar sana masih sibuk belajar. Tapi itulah namanya kehidupan. Setiap manusia rezeki berbeza. Mungkin agak lambat untuk tuan tanah sambung belajar dalam peringkat ijazah, tapi itu tidak menjadi masalah kerana peluang belajar ada dimana – mana. Terpulang kepada kita sama ada nak atau tidak.

(CUKUP SERBA SEDIKIT CATATAN SKEMA DI ATAS )

Berkecimpung dalam bidang ubat2 nie sebenarnya fun gler. Tpi, rakyat Malaysia sekarang macam jadikan klinik sebagai rumah ke 2 mereka. Macam berpakat sakit an. betapa hebatnya virus menular dalam badan manusia. Kasihan bila tengok orang sakit ini. macam – macam ragam. Kalau yang anak demam, papa dan mama lah penenangnya. Apabila makcik ngan pakcik sealiran amik ubat darah tinggi, kencing manis, seguni ubat dibawa balik. Kasihan kan. Ada tu, hampir 18 tahun ambil ubat kencing manis. Lamanya. Ini yang dinamakan nyawa didahulukan, pretasi hidup diutamakan. Terbaik !

Tuan tanah tak nak berceloteh panjang. Nak layan tv3 cerita MAHARKU UNTUKMU sebab ada Nabila Huda. Hee ~


tErima kAsih / Gamsahamnida / Thank yOu / syUkran

Wednesday, September 12, 2012

JANGAN BUAT LAGI ..

Salam. Apew khbr?lamew glew xdgr citwe.Sowiee laa.Titew buzy dengan esaiment. Mencik jew asaiment banyak2.Titew penat tadiw.Tapwi,nasib baik adew pakwe hensem bagiw saport kat titew.Titew sukew diew.Kitew dilande gelisah lor. Camnew nie?

Sungguh ayu tok – tok gitu ayat kat atas nie kan. Bila dah terlebih double hidup semua nak digedikkan. Dari tingkah laku sampai ayat mesej. Apa pun tak boleh !

Dunia teknologi sekarang, tulis ayat – ayat panjang berjela sampai 100 muka surat dah tak ada dalam kamus hidup anak muda sekarang. kalu nak luah perasaan, luah pendapat semua dah ada dihujung jari. Almaklum. Budak sekarang ramai dah guna Iphone, Samsung touch2, BlackBerry touch2. Pokoknya semua dah main sentuh – sentuhla. Jangan sentuh tempat lain sudah wok !

Silapnya orang kita, dah perkataan itu pendek, nak dipendekkan lagi. Kalau dah mudah nak dimudahkan lagi sampai satu ketika, hapak pun tak faham. Tak salah nak menggunakan singkatan tapi hormatilah bahasa kita. Siapa lagi nak jaga kalau bukan kita? Memanglah jaga bahasa tak payah kasi makan macam korang kasi makan kat hamster perasan comel korang, tapi peliharalah sebaik mungkin. Bahasa itu lambangkan bangsa. Selagi mampu, guna perkataan yang standard. Kalau ‘bila’ tak payah nak pandai – pandai tukar ‘bilew’. Kalau ‘saja’ tak payah tukar ‘sajew’. Hang mai try sebut ‘adew’. Kan dah macam mulut itik tu. Tak comel pun.

Percaya atau tidak, cara penulisan sebegini lebih dipelopori oleh perempuan. Bukan nak mewujudkan perbezaan tahap pemikiran dan kreatifnya sesuatu gender tapi itulah hakikatnya. Perempuan terlebih kreatif. Yang lelaki dia terlebih kreatif apabila berfantasi. Sampai ke teras dalam bumi dia boleh berfantasi. Keh3x..

Lepas ini, bolehlah kita sama – sama tukar cara penulisan, cara taip mesej. Jangan kita tulis sesuatu sampai orang lain tak faham. Lagi satu tak payah la tunggang terbalikkan huruf. Huruf ‘E’ jadi ‘3’. Huruf ‘Z’ jadi ‘2’. Macam – macam lagilah. Terlebih kreatif.


p/s : kepada pihak yang terlibat jangan terasa lebih ek. Kalau anda rasa karya anda yang terbaik teruskan. Selamat beramal =)

tErima kAsih / Gamsahamnida / Thank yOu / syUkran

Monday, August 6, 2012

Lambang anak Malaysia

Kau adalah hero kebanggaan Malaysia. Detik bersejarah yang telah terlakar pada 5 Ogos 2012. Pertemuan epik antara hero Malaya, Dato Lee Chong Wei dengan super Dan, Lin Dan.



Kau berdiri dengan kalungan perak di dada. Menitis air matamu menyentap rasa sebak hati seluruh hati rakyat Malaysia. Membawa harapan 28 juta rakyat Malaysia menggalas beban yang bukan sedikit.

Kau telah membuka mata seluruh anak Malaysia, kejayaan pasti diraih dengan usaha dan semangat yang berterusan. Kau lambang inspirasi Negara.

Kau tetap juara di hati kami. Benar pemilik pingat emas adalah Lin Dan. Namun percayalah ! luhur hati, sopan santunmu membuatkan dirimu Juara segala Juara !

Semangat juangmu menjadi bekalan untuk aku membawa diriku ke destinasi yang gemilang !

Terima kasih Dato Lee Chong Wei kerana mengharumkan nama Malaysia. Terima kasih kerana menjadi perintis anak Malaysia. Terima kasih kerana mengajar diriku erti kejayaan dan kegagalan dalam kehidupan. Terima kasih kerana menyatu padukan rakyat Malaysia tanpa mengira bangsa, agama dan politik. Terima kasih kerana tidak pernah mengajar rakyat Malaysia mengenal erti putus asa.

Kau adalah perwira Malaysia !


p/s : keringatmu, penatmu, semangatmu, kesungguhanmu menjadi bukti anak Malaysia BOLEH !

tErima kAsih / Gamsahamnida / Thank yOu / syUkran

Friday, August 3, 2012

JAngan menghina sesama Islam

Assalamualaikum w.b.t salam sejahtera salam 1Malaysia !

Bulan yang penuh barakah bulan ramadhan mai sama – sama membuat pelbagai amal kebaikan. Bukan khusus pada bulan ini saja, bulan – bulan lain juga perlu menjadi medan pertempuran bagi memastikan ketakwaan diri kepada Allah SWT sentiasa meningkat.

Berhujah saya di sini bukan tanpa tujuan. Setiap patah kata yang ditaip menunjukkan rahmat Allah SWT kepada manusia. Boleh membaca, menaip, berkata – kata bukankah itu rahmat Allah SWT ?

Kita ber’skema’ sikit dalam entri kali ini ok !

Sekadar ingin berkongsi luahan hati terhadap sikap seorang umat Islam di Malaysia.

Perwatakannya menarik. Kalau menjadi pemimpin, butir katanya boleh menarik perhatian orang ramai.

Disebalik ciri – ciri positif yang ditonjolkan ada juga kekhilafan yang lahir dari makhluk ciptaan Allah SWT. 

Apakah kekhilafan yang telah dilakukan?


·         Tidak menunaikan solat
·         Menonton cerita yang ‘tak senonoh’
·         Suka bermegah diri
·         Mengganggu wanita bukan muhrim dll.

     Berkat kasih Allah SWT kepada hambaNYA, umat Islam ini telah berubah. Berubah selepas menyibukkan diri menonton video seorang ustaz yang terkenal di Malaysia. Siapa lagi kalau bukan Ustaz Azhar Idrus. Tahniah UAI sebab menjadi perantaranya. Walaupun terdapat ceramah UAI yang aku rasa agak bias namun nasihat yang baik kita ambil.

Umat Islam ini telah berubah, dari seorang yang jahil kepada hamba yang mencari Nur Islam bagi disemaikan ke dalam dirinya. Alhamdulillah.

Namun sejak akhir – akhir ini, umat Islam itu lantang menyuarakan pendapat. Tidak salah mengeluarkan pendapat tapi tidak perlu melaknat orang lain. Tidak perlu mengutuk, mencaci, menghina orang lain. Adakah disebabkan orang lain tidak berkopiah, berserban, berjubah dengan mudah dilemparkan pelbagai cacian?

Ingatlah manusia yang ‘berubah’. Sesungguhnya hidayah yang kau dapat secara terang kurniaan Allah SWT. Bersyukurlah kepada Pencipta dirimu. Dekatilah Penciptamu dengan penuh rasa tawaduk, menginsafi kesilapan lalu.

Jangan hanya kerana engkau baru bertatih mencari nur Islam, kau mudah mengkafirkan orang lain, memunafikkan orang lain, mencerca orang lain.

Engkau sibuk mengatakan engkau menjunjung al Quran dan sunnah sebagai teras hidup tetapi dalam waktu yang sama engkau melaknat orang yang tidak sealiran dengan fahaman kau sekarang. al – Quran tidak mengajar umat Islam berbuat jahat jauh sekali menjadi panduan cara - cara mencerca manusia seagamamu.

Tapi, itulah kesilapan umat Islam sendiri.

 Tidak pernah bertanya kepada diri sendiri,


·         Mengapa suatu ketika dulu aku jahil?
·         Mengapa apabila aku berubah aku mengutuk orang yang masih jahil?
·         Apa tangungjawab aku terhadap orang yang jahil?
·         Adakah dengan fahaman Islamik aku sekarang menjadi faktor utk mengutuk orang lain?

Tepuk dada tanya iman. Ya engkau berubah pada mata manusia. Tetapi ingatlah engkau belum tentu berubah di sisi Allah SWT. Jangan rasa diri anda tidak pernah terpalit tahi dengan dosa lampau !


Berubah : kembali kepada Allah SWT

sikap suka melaknat orang antara ciri - ciri orang Syiah !

p/s : berubah bukan pada ibadatmu sahaja tapi berubahlah juga dengan memayungi anggota badanmu dengan keredhaan Allah SWT.



tErima kAsih / Gamsahamnida / Thank yOu / syUkran

Sunday, July 22, 2012

Terima kasih kerana kembali

Sudah setahun aku meninggalkan dirinya. Bukan curang tetapi itulah putaran hidup. Aku tidak menidakkan kerinduan dihati ini terhadap dirinya.

Dia telah banyak mengajar diriku menjadi orang yang sabar. Masaku terisi apabila dia setia berada di sisi.

Benar manusia sentiasa dalam kerugian. Dulu dia datang aku tidak setia dengannya. Hanya kerana aku sibuk dengan hal dunia.

Kini sinarnya menjelma kembali membaluti diri yang kerdil ini. aku berasa dunia ini seperti kami yang punya.

Setelah cinta bertaut kembali, kini aku ingin setia bersamanya. Walaupun sebulan dia menemaniku kali ini, namun aku percaya ada jodoh kita berjumpa lagi.

Assalamualaikum Ramadhan. Hadirnya dirimu membawa seribu erti. Menemani anak Adam yang sentiasa sunyi. Temanilah diri ini agar diredhai Allah SWT.

Tidak menolak nikmat yang berada di dalam dirimu. Makanan, pahala dan sebagainya.

Semoga kali ini biarlah bersederhana dalam juadah tetapi tamak dalam mengejar pahala seolah – olah akan mati keesokan harinya.

Aku banyak dosa. Tidak pernah berasa diri ini zuhud. Jauh sekali mendabik dada meyakini iman diri ini setinggi langit. Sebab itu aku memerlukan kehadiran dirimu.

Walaupun sebulan tidak pasti mampu membersihkan dosa – dosa diri ini namun aku percaya    Allah SWT maha pemaaf. Kepada diriNYA ku berserah

Temanmu membawa erti. Erti bagi memuhasabah diri.





 p/s : Selamat menyambut bulan Ramadhan al – Mubarak.


tErima kAsih / Gamsahamnida / Thank yOu / syUkran

Thursday, July 12, 2012

kenapa BANCUH UBAT?

Salam pembaca, pengunjung, pelepak yang setia.kali ini aku nak kongsi ada apa dengan lelaki bancuh ubat nie?

Tertanya – tanya kan kenapa mesti bancuh ubat, tak bancuh teh ka, kopi ka, apa – apa saja yang dikira logic untuk dibancuh.

Lelaki tue merujuk kat aku lah. Takkan aku lagi nak letak wanita ayu, perempuan melayu terakhir. Polompang mari made by my mom nanti. Puas diasuh nak main tukar – tukar jantina pula. Hee~

Bancuh ubat?

dispensing balance=)
Jom kita sama – sama kupas. Selepas habis SPM aku tak macam budak – budak yang tak diterima masuk ke PLKN. Aku antara yang terpilih. Haa bongkak tak? Bayangkan waktu itu dipilih untuk masuk PLKN. Sari suntuk sakit perut je. Kepala yang tak sakit rasa berdenyut – denyut. Masa nak buat medical check up, doktor tanya nak pergi tak nie?

Aku dengan semangat kejantanan dan keazaman yang tinggi “ mestilah nak pergi doktor. Bukan selalu”. Apabila hati dan mulut tak sehaluan gitulah. Sebenarnya PLKN itu BEST !

Lepas PLKN aku melanjutkan pelajaran ke Matrikulasi Negeri Sembilan. Memang dekatlah dengan rumah. Dalam 1jam sampai. Masa kat matrik, aku ambil fizik. Tak sampai sebulan pun kat situ, aku dapat tawaran untuk belajar di Kolej Sains Kesihatan Bersekutu Sungai Buloh sponsor by Kementerian Kesihatan Malaysia.

Gembira giler masa itu. Peluang untuk aku belajar farmasi. Walaupun Diploma dan aku keluar bukan sebagai pegawai tetapi sebagai Penolong Pegawai Farmasi aku tetap bersyukur dalam ramai – ramai orang yang memohon untuk kerja sebagai penjawat awam, aku terpilih. Begitu juga dengan rakan – rakan seperjuanganku di situ.

Bermulalah hidup aku sebagai Penolong Pegawai Farmasi pelatih. Di KSKB aku mengenal apa itu farmasi. Aku belajar macam mana nak buat krim, lotion, emulsion, solution, sirap dan macam – macam. Semua itu dibancuh sendiri.
semangat praktikal. tinggal kenangan.

auditorium. macam2 kami lalui bersama
akhirnya berjaya !!!

Aku nak jadi pembancuh ubat yang berdedikasi, yang amanah, yang macam2 yang lah !
Dengan tulang yang makin lama kekurangan kalsium, dengan usia yang semakin singkat Insyaallah aku nak meninggalkan sesuatu dalam alam pekerjaan sebagai Penolong Pegawai Farmasi. Yea !! MALAYSIA BOLEH =)


tErima kAsih / Gamsahamnida / Thank yOu / syUkran

OH CALVIN KLEIN SAMPAI SUDAH BHA !

Dari hari Isnin aku tunggu beg yang aku pesan secara online. Tak sampai sampai jugak. Hati dah tak keruan. Mana pula beg tue. Terjatuh dalam longkang ka apa ka. Sehingga ke tahap tue aku fikir. Kalau Pos Malaysia tahu memang kena godobung muntah loyo aku.hee ~

Akhirnya, hari keramat tiba. Jeng3x. hari Khamis juga kau sampai. Saja nak ambil keberkatan malam Jumaat dengan aku lah tue. Sedang aku duduk kat sofa tingkat bawah, tetiba bunyi hon kat luar. Aku kaleh dan Nampak van Pos laju. Akhirnya !  Aku turunkan tandatangan ala – ala artis dan terus masuk kat rumah.

Dah ada kat tangan apa lagi. Kasi koyak lah pembalut uh ! kalau pembalut tue ada suara mahu dia ugut nak siat – siat kulit aku pulak. Hahahahaha~

Cantik tak ?


Akhirnya CALVIN KLEIN MEN'S MESSENGER BAG jadi milik aku. Niat nak buat beg kerja nanti. Al maklum pertama kali melangkah ke alam pekerjaan =)

tErima kAsih / Gamsahamnida / Thank yOu / syUkran

Sunday, July 8, 2012

lelaki pun jaga RAMBUT

Kecantikan kekacakan hak milik setiap insan. Jadi apa jua anugerah yang Allah SWT bagi kat kita, hargai dan jagalah sebaik mungkin =)

ASSALAMUALAIKUM SALAM SEJAHTERA SALAM 1MALAYSIA !

Entry kali nie tak penah lagi aku buat dalam blog ini. tentang penjagaan kecantikan (wanita) kekacakan (lelaki). So, aku nak berkongsi mengenai rambut.

Aku percaya, kat luar sana banyak masalah mengenai rambut kan. Botaklah, kelemumurlah, busuklah, berbuahlah, degillah, kemabnglah dan macam – macam lah lagi. Normal sebenarnya bila masalah ini berlaku kat kita. Lagi – lagi apabila rambut gugur. Lagi sakit dibuatnya.

Rambut aku tak de lah secantik artis lelaki Korea. Lebat, licin, lurus (3L). that why aku prihatin sikit pasal rambut ini. untunglah siapa yang rambutnya tidak bermasalah. So, entry ini hanya untuk yang bermasalah rambut ok !

Alkisahnya begini, aku mula caring pasal rambut semasa umur 18 tahun. Aku dah naik muak dengan rambut yang gugur, nipis, kejung dan macam – macam lagilah, dah banyak produk rambut aku cuba dari A – Z. Clear, pantene, sunsilk, Tsubaki, Head & Shoulder, Grorich, Dove dan lain – lain. Banyak sangat tak terkata.

Tapi semua tak menjadi. Nak dijadikan cerita, musim raya 2010 merupakan detik yang takkan aku lupakan, malam raya aku dengan bangga ingat nak cuci rambut tapi tak bawa syampu aku (location : kampong). Waktu itu aku guna syampu pantene. Aku pun pinjam adik aku punya syampu Sunsilk warna kelabu. Esok paginya, dah semangat nak bangun pergi sembahyang raya. Aku rasa kulit kepala gatal gila, tak pernah aku rasa macam itu sebelum ini. balik sembahyang raya, aku garu segaru – garunya kepala. Nak tahu apa jadi? Kelemumur jatuh banyak gila. Aku tak pernah ada masalah kelemumur sebelum nie. Sedih gler waktu tue. Semenjak itu, rambut aku jadi makin nipis, kelemumur banyak dan kulit kepala berminyak. Aku dah tak tahu nak buat apa.

Rambut aku juga mula bercabang dan susah nak urus. Korang bayangkan bila tengok rambut orang lain subur je atas kepala, yang rambut aku kemarau gila. Hahahahahaha~

Aku amik keputusan cuba syampu BAWANG. Kompom korang pernah dengar kan. Alhamdulillah lepas aku guna, kulit kepala aku dah tak gatal. Rambut pun makin sihat dan kurang gugur. Aku guna dan terus guna dan berhenti. Aku beralih guna pantene NATURE CARE. Syampu yang satu ini memang tak sesuai dengan aku sebab rambut jadi kejung !

syampu Shinamino + Bawang


Awal tahun ini aku tak silap aku, aku pergi satu salon nak buat hair treatment. Memang sodap lah bilo kepala diurut. Mula – mula rambut aku disyampu, dibasuh, ditreatment (hair mask + stim), dibasuh dan diblow. Hot tak terkata. Best gila. Gian aku nak buat hair treatment.

Disebabkan yang buat rambut aku itu lelaki, so dia suggest syampu Shinamino. Memang lepas guna syampu ini, rambut aku tak da spilit kat hujung2. Terbaik ! sekarang aku setia dengan Shinamino. Bagi memantapkan lagi rambut, aku gabungkan penggunaan syampu Bawang dengan Shinamino.
Lepas dah bersyampu, aku biarkan rambut aku kering secara semulajadi bawah kipas. Lepas dah kering, aku lumurkan rambut aku dengan conditioner Herbal Essences Long Relationship. Tang ini kena berhati – hati. Jangan sesekali korang pakai conditioner macam syampu ! cukup dengan meletakkannya dari pertengahan rambut ke hujung. Biarkan selama 5 – 7 minit. Tok sah lama – lama. Kalau korang stim rambut lain. Basuh rambut dengan air suam. Ingat air suam bukan air sejuk. Keringkan rambut secara semulajadi.


conditioner Long Relationship !

tonik rambut Grorich

Lepas dah kering aku guna tonik Grorich. Tonik untuk menguatkan akar rambut dan menggalakkan pertumbuhan rambut. So far, aku guna boleh dikatakan ok. Still ada rambut gugur tapi tak banyak. Itulah serba sedikit tentang kehidupan rambut aku. Jagalah rambut itu betul – betul terutama bagi kaum lelaki, sebab bila usia makin lanjut, memang lelaki akan mengalami proses botak. Ini membabitkan hormone testosterone jugak. Aku juga amik supplement multi – vitamin dan vitamin B complex untuk rambut. Semoga hari – hari mendatang rambut aku tak ada masalah lagi =)

tErima kAsih / Gamsahamnida / Thank yOu / syUkran

Tuesday, June 26, 2012

benarkah kita?


Kalau guna air liur kata nak berubah memang mudah. Semudah ABC. Namun untuk melaksanakannya bukan mudah. Hati kena kental beb. Contohnya, kita buat dosa besar. Jalannya penyelesaiannya TAUBAT. Taubat bukan sebarang taubat tapi taubat nasuha. Kena bersungguh – sungguh dalam melakukannya. Berjanji tak melakukannya.

Ada kebaikan sebenarnya dosa ini. apabila kita melakukan dosa, sekurang – kurangnya kita Nampak apa perkara yang xley buat. Berlainan dengan orang yang tidak pernah terdedah dengan dosa. Mereka akan berasa diri mereka maksum. Berbahaya di situ kerana boleh menimbulkan perasaan riak.

“ WAH AKU TAK PERNAH WAT DOSA. JALAN JUMPA PEREMPUAN PUN AKU TUNDUK”

Pernah dulu, mama aku cerita. Ada sorang budak laki nie, bila ye jalan bertentang dengan perempuan, kompom tunduk. Memang terbaik la kan. Tapi aleh – aleh budak laki tu kena tangkap sebab skodeng budak perempuan. Bahaya kan. Kita jadi manusia jangan menidakkan naluri kita. Kalau sampai macam itu sekali, diri binasa beb lama – lama. Bersederhanalah dalam setiap perkara yang kita lakukan. Cukup kita tahu halal haram, baik jahat. Benda yang disukai Allah SWT kita lakukan yang mendatangkan kemungkaran, Insyaallah mari sama – sama kita tinggalkan.

“ AKU SELALU PERGI CERAMAH AGAMA. KAU ADA”

Mesti korang pernah jumpa orang macam ini kan. Wow sungguh bangga kata diri itu pergi dengar ceramah agama. Ingat pergi ceramah agama kau kompom masuk syurga? Apa salah kalau ajak geng – geng tu bersama pergi dengar ceramah agama. Kita kena ingat, dalam hidup ini, semua orang pernah tempuh saat – saat kejahilan. So, apabila kita telah berjaya kembali ke jalan yang lurus, ajak kawan – kawan yang masih jahil tu. Jangan tinggalkan mereka. Jangan hina, kondem mereka. Kesilapan umat Islam sendiri suka menjatuhkan kesalahan kepada orang lain. Barang baik kongsi sama ma !

“ ORANG JAHIL MACAM TU LAH. SAMPAI BILA TAK KAN SEDAR”

Wah3x, mudahnya berkata – kata. Macam lah tak pernah buat dosa kan. Jangan mudah kita memburukkan orang lain. Apa salah kalau kita jumpa dengan orang yang kononnya bagi kita jahil tu dan bagi nasihat kat mereka. Dapat juga pahala dari memburukkan dorang kat khalayak ramai. Benda nie aku dah lama tengok malah dah menjadi sebati dalam masyarakat kita. Bagi nasihat, ceramah dan lain – lain mesti ada selitkan perkara yang memburukkan orang lain. Ada ilmu guna baik – baik. Jangan nak burukkan orang je.

“ KALAU KAU TAK DE LULUSAN UNIVERSITI JANGAN SIBUK CAKAP PASAL AGAMA”

Benda ini aku pernah kena. Kawan aku sendiri yang cakap gitu disebabkan aku tak berapa setuju tindakan seorang ulamak yang menyokong BERSIH 3.0. bagi aku ISLAM itu dah mengajar pelbagai amalan murni. Suruh jaga keamanan. Tapi umat Islam sendiri yang memilih kehancuran. Sedih beb. Sangat sedih bila aku tengok orang Islam berlari, rosakkan harta benda awam, darah sana darah sini. Akhirnya tak de jalan penyelesaian. Kalau berbincangkan bagus. Tak puas hati buat pertemuan. Ini tak. Bila nak berbincang ada pulak syarat – syarat. Sesame Islam la beb !

Kesimpulannya, agama ISLAM merupakan agama yang cukup indah. Cukup tertib cukup sempurna untuk dianuti. Namun terdapat segelintir umat ISLAM yang membuatkan agama kita buruk dimata orang lain. Kita telah diamanahkan oleh Nabi Muhammad SAW untuk menjaga agama Islam. Kesuciannya, kesempurnaannya. Ayuh kita berubah. Jangan memburukkan orang lain. Cara yang betul kita rapatkan saf dan bergerak bagi mencorak diri kita dengan nilai keISLAMan. Wallahualam =)

tErima kAsih / Gamsahamnida / Thank yOu / syUkran

Monday, June 25, 2012

assalamalaikum salam sejahtera,


Selesai sudah kursus induksi di Kolej Sains Kesihatan Bersekutu Sungai Buloh. Walaupun aku gembira selepas ini akan menjawat jawatan pegawai kerajaan sebagai Penolong Pegawai Farmasi, namun dalam hati aku sangat rindu kat kawan – kawan kolej yang selama ini sentiasa bersama dengan aku susah dan senang. Walaupun semester 6 merupakan semester yang amat sukar, pelbagai cabaran yang kami hadapi, namun itulah yang telah mengeratkan kami sebagai satu kumpulan 56.

wif matwe ! peneman jalan2..



Masalah yang hadir kami selesaikan dengan perbincangan. Tetapi, lautan mana yang tidak bergelora. Terdapat juga manusia yang tidak pernah faham dan menghargai usaha orang lain. Menjaga hati jauh sekali. Aku tak menolak, disebabkan segelintir pelatih dalam kumpulan kami buat masalah, habis hanyir nama kumpulan 56.

Disini aku menyatakan, macam mana pun aku tetap menghargai mereka. Mungkin mereka terlepas pandang. Semoga selepas ini mana yang buruk dapat diubah. Kan3x. sepanjang aku belajar di KSKB Sg. Buloh, banyak perkara yang telah aku tempuhi. Kenangan yang paling indah adalah belajar tanpa kenal penat lelah bersama – sama rakanku. Mereka pemangkin semangat untuk aku terus berjaya. LUV u olls !

hari terakhir di KSKB. siap main SPONTAN !

Disebabkan sekarang musim durian, baru – baru ini aku dan kawan baik aku Shema dan Syazwan buat pesta durian kat asrama. Sempat gak aku turunkan ilmu kat dorang cara minum air dalam kulit durian. So interesting. Semoga kenangan lalu menjadi satu kenangan yang tidak akan dilupakan. Semoga rakan – rakanku senantiasa gembira dimana jua mereka berada. Amin =)

BFF..

tErima kAsih / Gamsahamnida / Thank yOu / syUkran

Bisikan Hati

Cinta lumrah manusia,
Bila datang hati mula berbunga,
Setiap detik waktu dirasa indah,
Seolah – olah wujud syurga dunia.

Cinta,

Kehadiranmu begitu bererti,
Datangmu tanpa keinginan diri,
Hati dicuit terdetik mencintai,
Menongkah badai harungi segalanya.

Namun,

Tidak mudah untuk dipertahankan,
Pokoknya pada diri – sendiri,
Jika curang, curanglah dirimu,
Jika setia, setialah dirimu.
Cintailah sepenuh hati,
Jangan mudah memepermainkan.

Percayalah,

Cinta Romeo dan Juliet itu wujud,
Pangkalnya pada diri – sendiri.

tErima kAsih / Gamsahamnida / Thank yOu / syUkran

Friday, June 8, 2012

ZAMAN DOLU DOLU !

Bila ingat zaman budak – budak aku gelak sorang (xsenget pun). Masa itulah aku rasa semua benda yang aku mintak memang membazir duit mak bapak. Tapi waktu itu aku peduli apa. Asalkan aku dapat apa yang aku nak. ye tak ? hee

Ingat lagi. Waktu tu, zaman kegemilangan Ding Dang dan Tora. Ding dang harga RM 0.60 Tora pulak RM 1.20. kalau tak silap aku lah. Berlumba – lumba lah aku ngan kawan – kawan pergi beli benda alah nie. Kononnya dulu isi dalam benda alah ini ikut nasib. Kalau nasib baik permainan bestlah. Hee. Coklat yang ada dalamnya aku kasi makan terus. INGAT TAK LAGI KAWAN – KAWAN??


Lepas tu ade plak sesi merajinkan diri dengan kumpul sticker P*****n. Ish3x. rajinnyo ! satu sachet harga RM 0.20. ini pun ikut nasib. Kalau nasib ada urrrmmmm dapatlah sticker yang berlainan. Kalau tak balik – balik sticker yang sama. Hahahahaha~ p wat benda ini mesti ada cara bro ! tukar – tukar lah dengan sahabat handai. kan3x.


Sesi mengumpul pelekat dah tak do. Semua pakat – pakat tepuk kad pulak. Ingat tak? Alah yang kita susun kad kecil –kecil secara bertingkat, lepas tu Tepuk ! kalau terbalik kad itu, semua itu kita punya. Tepuk bukan sebarang tepuk. Tepuk ada skill !


Upgrade sikit kita main BeyBlade pulak. Menatang apo tu? Itulah gasing zaman moden. Kecik je tapi ligat. Waktu tu la kawan – kawan den semua sibuk tunjuk hebat. Sama cam aku jugaklah.  Masing – masing nak menang.Lelaki memang ego. Budak perempuan tak main BeyBlade. Dorang main Barbie je. Heee ~ kalau ada duit lebih sikit, gilir – gilir beli gelanggang BeyBlade.  Awesome. Kenangan yang xdapat dilupakan.


Masa zaman budak – budak, set game yang terkenal adalah GAME TAPE. Wah masa itu sape yang ada satu kat rumah dah kira hebat. Maka berduyun – duyunlah kawan – kawan aku datang rumah. Nasib baik mak den jenis sporting. Layan ! silap hari bulan aku pulak mencemar duli g rumah kawan aku main game tape dorang pulak. Mana aci game aku je dorang belasah kan ! Super Mario, Tembak Burung, ape g ek?? Paling aku suka main Street Fighter. Aja – aja Fighting



Banyak sebenarnya kalau aku list permainan yang aku main zaman dolu – dolu (dulu2).  Semua jenis permainan aku main. Tapi itu semua tinggal kenangan. Mungkin benda – benda nie ley jugak aku buat stok bercerita kat bakal anak - anak aku.

“tahu tak dulu – dulu papa main nie taw. Lepas tue main nie. Korang tak rasa semua itu. Korang bila celik mata PSP, IPHONE, TAB. Semua elektronik. Papa dulu main tepuk – tepuk. Sampai sekarang pun bertepuk tampar. Kan mama nya." Wahahahahaha~





tErima kAsih / Gamsahamnida / Thank yOu / syUkran

Wednesday, June 6, 2012

Solosai Sudah Satu


Alhamdulillah syukur tak terkata kepada Alaah SWT selepas aku berjaya menyudahkan Diploma Farmasi. Macam – macam dugaan dan rintangan semasa belajar kan. Bagi aku semester yang paling sukar masa sem 6. Mano taknye, masa itulah ada 9 subjek, ada pameran kesihatan, majlis dinner, persembahan tesis. Nak tahu kitorang selesaikan benda tu dalam masa 3 bulan. Hebat tak? 

Hahahahaha~

Aku masih ingat lagi, masa bulan 1 ari tu, aku ngan rakan – rakan sibuk berpraktikal kat Lembah Klang. Masing – masing kena bangun seawall 5.30 pagi takut tertinggal bas. Merungut tak sudah – sudah selama sebulan berpraktikal. Lepas habis je praktikal, kitorang struggle untuk exam pulak. Berasap telinga. Tapi aku nak panjatkan kesyukuran kepada Allah SWT sebab sentiasa memberI aku kelapangan jiwa dan masa yang cukup dalam mengutip ilmu – ilmu yang berterbangan. Aku masih ingat lagi kata – kata azimat ini,

“Ilmu itu ibarat burung yang terbang, bagi merantainya kita perlu mencatat”

Setiap apa yang disampaikan oleh lecturer aku tulis dalam nota. Bukan tak nak bergantung pada buku, tapi tip untuk menjawab soalan dalam peperiksaan adalah jawapan yang keluar dari mulut pengajar semasa mereka memberi ilmu. Walaupun nak biul kepala aku mengutip ilmu, tapi ada gak hikmahnya. Aku berjaya tamatkan Diploma (3tahun).

Sekarang duk memerap kat umah sementara tunggu Kursus Induksi pada 15 – 21hb Jun 2012. Insyaallah akan bekerja pada bulan 9. Minta – minta semua berjalan lancar. Hari itu, aku dan keluarga pergi jalan – jalan kat Pahang, negeri kelahiran aku ! dalam keluarga, aku sorang je yang lahir kat Pahang, adik –adik aku yang lain semua lahir kat Soromban ! hee.

Sempat gak aku singgah kat tapak Hospital Mentakab yang sekarang ini jadi Klinik Kesihatan. Hati aku terdetik juga kalau lah aku dapat posting kat Mentakab. Menabur bakti kat tempat kelahiran. Best jugak =)
With my mom !

Last but not least, aku nak ucapkan terima kasih kepada pengajar yang bertungkus lumus menabur ilmu kepada kami Kumpulan 56. Jasa kalian dihargai !

Nama – nama pengajar :

Puan Ayuzelita Osman
En, Muhd Sani Nawi
En. Ahmad Akram
En Jong Koi Chong
En. Arif Baba
En. Latif Baba
Puan Dalila
Puan Fairuliza Sabran
Ms Chuan
Puan Jaarah
En. Mat RAya
Dan semua  pengajar – pengajar yang terlibat !

WALAUPUN KAMI NAKAL, TAPI KAMI TELAH MEMBUKTIKAN ANJAKAN PARADIGMA YANG MAMPU KAMI LAKUKAN. SO, KAMI GEMBIRA SEBAB DAPAT MELAKSANAKAN

Dinner dah tak wajib untuk junior,

Kami satu – satunya batch yang melaksanakan kem motivasi sendiri dengan harga RM 30 (murah untuk 3hari 2malam),

Satu – satunya batch yang dapat melaksanakan pameran kesihatan,

Satu – satunya batch yang dapat menyelesaikan persembahan tesis (hebat =))

Dan

Masuk pelbagai aktiviti sukan, kebudayaan, nasyid !

BATCH 56 SELAMANYA !


p/s : selamat berjaya kepada kawan -kawan !



tErima kAsih / Gamsahamnida / Thank yOu / syUkran

HaK ciptA tErpELihaRa (c) KhaiRuL Najmi