HAI AWAK. AWAK YANG SEDANG TERSENYUM TU

SUPPORTER

Monday, July 4, 2011

aku attached kat Farmasi Satelit akhirnya

Hari nie aku mula pratikal. 4 Julai sudah.hahahahaha. malam tadi bukan main susah aku nk tido awal sebab dh selalu tido lewat.. arrrggghhhhh memang mata susah nak tutup. P dengan usha dan tekad yang tinggi akhirnya aku dapt lelapkan mata. Aja2 fighting. Hee.



Pagi – pagi aku bangun pkul 6.40 pagi. Lepas mandi aku solat then bersiap2. Sudah sekian lama aku xpakai uniform dan pagi tue bermula ari aku sebagai trainee farmasi semula. Apakan dayakan hati mau cekallah..lepas sarapan ( mama aku siap beli nasi lemak dan karipap sardin yg memang kesukaanku), aku pun start enjin kereta ‘ vios compact’. Berdesub kereta aku menuju ke alam hospital. Lepas samapai aku cri kawan aku dulu. Wajib sebagai remaja ada kawan.hahahahaha. then, g cri Local Preceptor p xjmpe. Macam lngkah kanan plak kitrg ari isnn nie sbb dorg wat makan – makan sempena dapat persijilan 5S. tahniah jabatan farmasi HTJS. Xsia2 aku tolong 5S jgak. Nak jgak sebut.hhiiiii…


Lepas makan2, aku sambung cri LP aku. Akhirnya baru jmpe siot. Setelah sekian lama. Lepas tahu katne aku attach aku pun gerak ah naik ‘ Kerajaan Langit’ kat tingkat 3. Aku attach kat situ 2 mggu then naik plak ke tingkat 5 selepas itu untuk 2 mggu. Cam sekejap je an. lepas abis kat Satelit aku g IPD plak. Kat IPD aku duk sane sebulan gak. Xsabar nak habis pratikal nie. Insyaallah t kat Klinik Kesihatan aku ngn kawan aku dapat KK yang sama. Lepas tue habis. Yyyeeeeaaaaa!!! Aku tunggu saat itu. Xlame je lagi. Masa tengah pratikal nie aku akan sibuk ngn ASSIGNMENT dan RESEARCH. Mnx2 semua berjalan ngn lancarla.


Tentang kawan aku kat pratikal kali nie, aku jmpe blik dax Kolej M***** yang aku kenal. Ade gak dax2 baru dtg. Aku pun belum kenal dorang sangatla. Maybe ambil masa an semua2 tue. P yang aku thumbs up ialah staff2 hospital yang masih ingat dan mesra dengan aku. Gamsahamnida semua. Xkire trainee, PRP dan Pegawai Farmasi. J


Bende yang aku blaja arinie ialah cara penerimaan Preskripsi ubat, labelkan ubat, isi ubat dan bekalkan ubat pada wad2. Selalunya awek2 nursing akan g kat Farmasi Satelit bawak satu troli atau bekas bagi mengambil ubat pesakit dalam wad. pembekalan ubat secara Unit Of Use (UOU) dan Unit Of Dose (UOD). UOU tue kitrg akan bekal ubat mengikut kegunaan pesakit selalunya lebih dari 2 harila. Kalau UOD kitrg bekal ikut dose ubat selama sehari. Sama ada OD (sekali sehari), BD ( dua kali sehari ), tds ( tiga kali sehari), Qid ( empat kali sehari) dan prn (bila perlu). Satu pengalaman baru bagi aku sebab kat bahagian Farmasi Pesakit Luar ( farmasi yg selalu korang nmpak bel g klinik atau hosp. kerajaan) beklan ubat selalunya selama satu bulan maksimum. Kalau ada sebab tertentu boleh dibekalkan lebih dari sebulan.


Setakat ini aku boleh dikatakan happy. Xdela terlampau p oK la.hahahaaha. t aQ akan ceritakan kat korang tentang ubat2 yang simple plak ea. Mane tahu ade antara korang guna ubat yang aku akan kongsi t. tggu ea.
-Gerak dulu-




tErima kAsih / Gamsahamnida / Thank yOu / syUkran

0 cE CommEnt:

Post a Comment

HaK ciptA tErpELihaRa (c) KhaiRuL Najmi